Söndagsreflektion!

Som jag snabbt gjorde ett inlägg om igår så var vi till Stockholm på begravning av min farbror Lennart som då var pappas lillebror. Han kämpade mot cancern men fick ett för kort liv som slutade för tidigt. Min lilla pappa fick inte ett så långt liv då han dog 1977 och blev endast 47 år gammal. Det var tufft att förlora sin far som 13-åring och det är sådana stunder som i fredags som gör att sorgen och saknade fortfarande är nära. Jag har gjort ett avslut med mina funderingar och skuldkänslor över att han dog men givetvis så tänker jag fortfarande dels på vad som kunde gjorts annorlunda och framför allt kanske det är så att om han hade levt idag så hade inte skulden varit så stor på alla över att han drack och det hade kanske varit lättare att ta emot hjälp men jag vet inte för det är ju ändå så fortfarande att det går inte att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Det känns som att just nu är det mycket död runt om oss. För 3 månader sedan dog svärfar Rolf och någon vecka efter så dog Pers kompis Antons mamma och Rolfs bror, vi var då på två begravningar och nu under denna månad så har mammas syster Marta dött, min f.d svärmor Vivi-Ann, farbror Lennart och i förrgår så dog min morbror Lasse medans han sågade ved med motorsågen. Det senaste är nu att fina Birger (Mickes pappa - syster Stinas svärfar) är jättesjuk och ligger nog ev för döden. Han fick besked för ett tag sedan efter att ha haft en fruktansvärd klåda att han har levercancer och cancer i gallgångarna. går inte att göra något åt och nu verkar det som att kroppen inte heller orkar. Han är åter på sjukhus och det verkade jobbigt inatt men vi håller tummarna och det märktes på stina och micke att de slet ont på begravningen i fredags då döden är så nära dem. Detta är verkligen ett konkret tecken på att jag/vi närmar oss den sista generationen och jag tror att det är verkligt påtagligt för mamma att hon upplever att livets största del är över - det känns så hemskt när jag skriver det men sanningen är ett faktum. De var 13 syskon och nu är de 5 kvar. 
 
Bild tagen i Berlin på den kända bombade kyrkan som passar bra in i mina tankar även om jag egentligen inte känner mig särskilt religiös men vid samtliga begravningar i kyrkan så känner jag frid och en form av trygghet så tron på något gott finns där! 
 
Vi kom i vart fall hem från stockholm igår på eftermiddagen och blev hämtade av Siw ett par timmar senare för att åka ut till Järnäs där Viktor Bonello var hos Lena och Ulf för middag. Det var ett härligt möte och fantastiskt god mat men jag hade inte orken, fick en sådan "ångest" eller rättare sagt tog batteriet slut så jag var faktiskt tvungen att gå och lägga mig för att vila i ett par timmar. Jag förstod ju egentligen att jag inte skulle palla med allt detta på en helg men vad gör man då viljan finns och det blev ju ändå en trevlig stund. 
 
Lite skruttig kvalité men själva andan kanske finns med. Det blev i alla fall en tidig kväll då vi hade chaufför på plats och det kändes väldigt skönt i morse då passade jag på att gå och se en innebandymatch - det har väl inte hänt på säkert 10 år - eftersom bästisKajsas son Isak spelade final i en cup på Gammliahallen eller Udominate-arena och det var superkul, det var spännande och de VANN....Heja Täfteå-Sävar som de numer heter:) 
Jag passade också på att åka och handla därefter, idag blev det Taco och då firade jag lite med att köpa underbara rosor åt mig själv - 39 kr, helt otroligt:) 
Nu har jag uppdaterat mig med fredagens idol och jag hejar verkligen på Mollie och Lisa - vilka stjärnor!
Jag har också pratat med Linda och nu är det bestämt att min extradotter (brorsdotter egentligen) kommer hit på höstlovet från Forshaga med två av sina kompisar. Det kommer att bli jätteroligt och jag är stolt över att hon vill komma och hälsa på sin faster på ett lov<3 
 
Snart är helgen till sin ända och en ny vecka är på gång och då får jag ju inte glömma att berätta att Oskar blev advokat i fredags så han skall vi passa på att fira på fredag. GRATTIS Oskar - är så stolt över honom:)
 
Var rädda om varandra och ta hand om dagen som att det vore den första dagen i ditt liv! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Stor kram fina Maria och ta hand om dig! ❤️

2014-10-10 @ 02:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0