I love horses!

Det var ett givet val för mig att vi skulle ut på tur med Islandshästar, männen i sällskapet var ju inte riktigt lika övertygad men de ställde upp för mig så vi bokade en utflykt som innehöll både sightseeing och turridning. Vi blev upphämtade på hotellet av en fantastiskt trevlig man kl 08.00 på lördagmorgonen som tog oss till hans ställe Solhester som låg ca 50 min från Reykjavik. Det ska ju sägas att vi hade det mycket trevligt på fredagskvällen med god mat, skratt, lite dans och t.o.m. Tequila-shots och besök på lite märkliga klubbar:) Mannen som vi kom till hade 52 hästar vilket är mycket lite och hästarna går ute året runt. Vädret var inte det bästa men det var tydligen ett helt normalt väder med stark vind, regn (ibland småspik) och en vidunderlig natur. Det var bara vi i gruppen och vi fick en jättetrevlig ung tjej från Danmark som vår guide. Hon hade gjort i ordning tre jättefina hästar åt oss - en lite mer avancerad till mig och en mycket lugn till Per (Dexter).
Per var verkligen "rädd" och det var tydligt att han inte ville rida men han gjorde det och jag är grymt stolt över att han gjorde det och vi var ju faktiskt ute i 2 timmar. Han fick en underbar häst och vår guide var fantastiskt pedagogisk och bra med honom. :)

Efter att vi skrittat runt i naturen ett tag så fick jag ge mig iväg på en egen ritt med mitt lilla islandssto (kommer inte ihåg vad hon hette men det var något mycket konstigt på isländska). Hon var underbar i tölt som verkligen var hennes gångart. Vi stannade upp och njöt av naturen - det var en av de bästa stunderna under helgen!
Givetvis så tog vi en lagbild som vi alla kan vara stolta över och det kan varmt rekommenderas att göra sådana här utflykter för att stärka teamkänslan och att lära känna varandra!
 
Oskar ville också pröva på att "springa" så sista biten hem lämnade vi Per och guiden för en snabbare väg hem och Oskars häst hade verkligen bråttom, jag är imponerad över att han klarade det och jag tror att han tyckte att det var jättekul. Per var också så stolt över sig själv och han fick en spontan kram både av vår guide och ägaren till gården:)
Lite suddig men speglar naturen på Island - det är Islandshästar överallt, det finns 85.000 på Island och de är så fina. Det här var en av de bättre saker jag gjort i mitt liv och det kan jag leva länge på men jag lär inte få med mig min maken på någon fler ritt! Efter ridturen så fick vi skjuts av ägaren till en liten by där vi åt en fantastisk pizza och sedan kom en buss och hämtade upp för oss för Golden Cirle som jag får berätta om i ett annat inlägg, nu måste jag fixa lite lunch här på jobbet åt oss - idag var det en intensiv dag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0