Vi sov alla kungligt - trots att jag sov i extrasängen;) Uppstigning tidigt för att avnjuta frukosten som bestod av massor av frukt och grönsaker som passade mamma perfekt. Hon var så imponerad och nöjd. Idag skulle vi ner till turistdelen Sultamnet där Blå Moskén och Hagia Sophia ligger så vi började med att klä oss ganska ordentligt då vädret inte riktigt var vårlikt men humöret var soligt och glatt:) 
Vi promerade och turades om med att hålla mamma om armen då det var branta och kullriga gator som var fyllda med kristallkronor och lampor i varje hörn. Vi kom i vart fall ner till en spårvagn som vi kunde ta över Gyllene Hornet ner till Blå Moskén. 
Slänger in en bild på mamma som väntar i lobbyn på tjejerna innan vi startar vår stadspromenad. 
Väl framme vid Sultamnet så tar vi en härlig selfie - det blev många selfies under helgen;)
Nu laddade vi för att gå in i den Blå Mosken men då jag sedan tidigare varit där var jag inte så pigg på att ställa mig i kön och Julia höll mig gärna sällskap utanför. Övriga gänget ställde sig i kö och fick slöjor på sig och det finns en underbar bild på gänget men den har Emily på sin kamera så jag får återkomma med fler bilder då jag fått del av övriga ressällskapets dokumentation. 
Här står de bästa samlade utanför och mamma som är intresserad av historia och religion njöt i fulla drag. Efter besöket i moskén så hade jag och Julia hittat en liten bazar med keramik i stora lass. Det blev lite shopping och då mannen i butiken förstod att mamma fyllde år så fick hon extra presenter av honom i form av tre jättesöta skålar. Medans jag shoppade så var det en kille som verkligen ville ha min fina Emy så vi hastade därifrån. Tanken var att gå in i Hagia Sophia men kön var enorm och vi började bli hungriga så vi bestämde oss för att först ta en lunch. Hittade en jättemysig restaurang Maxim där vi fick supergod lunch i form av bl.a. kycklingsoppa med makalöst gott bröd, vin och toalettbesök i en mattbutik:) Människorna är oerhört vänliga och framför allt mot mamma så hon känner sig verkligen hedrad och omtyckt! 
Mamma hänger med bra i promenader och samspråk men hennes ögon behövde lite behandling emellanåt och öronen tålde inte riktigt böneutropen från Minareterna men det var bara lite kul:) 
Efter lunchen bestämde vi oss för att strunta i Hagia Sophia för att eventuellt ta det på söndagen men vi tog en promenad till Topkapi-palatset för att promenera runt i trädgården där vi hittade ett blommande körsbärsträd och en fantastiskt uppsluppen, nyfiken och glad skolklass! 
 
 
Grand Bazar är stängt på söndagar så begav vi oss dit. Oj, vilken stämning och vilken shopping. Jag orkade inte riktigt tänka på shopping, det blir lite för jobbigt för min hjärna med allt tänkande, planeringar m.m. så shoppingen överlämnade jag åt de andra även om jag givetvis inte gick helt tomhänt ut från en liten affär som vi besökte på vägen dit där vi blev bjudna på äppelte och mamma fick nya presenter:) Mamma hittade i alla fall både tröja och väska som Emily hjälpte henne att pruta ner till ett kanonpris - så nöjda! 
 
Det fanns verkligen allt där och det var helt otroliga priser - ångrar mig nu att jag inte köpte något men jag har ju redan allt jag behöver;) Julia och Sara köpte beats-hörlurar för 90 kr, de kostar väl 2.000 kr hemma och de var supernöjda med ljudet också! Mamma spekulserade också på en duk och hade med sig sin underbara följeslagare Emily som tog bäst hand om lilla mormor under hela dagen! Tack finaste! 
Efter timmar på Grand Bazar var alla verkligen helt trötta och kände att vi måste bege oss hemåt. Vi började på att gå för att kunna hitta en taxi men de var det ont om så vi knallade på med lilla mor som verkligen var trött. Till slut så hamnade vi på en större gata men de taxibilarna som jag stoppade hade ingen aning om vart vårt hotell var så de bara körde därifrån. Till slut kom det en vänlig man som förstod vart vi skulle och hjälpte oss att prata med taxichaufförerna så att vi tog oss hem - otroligt billigt att åka taxi också! 
Glömde min selfie vid en av de otaliga lampaffärerna - jag älskar dessa lampor men vart i hela fridens dagar skulle jag ha en??? 
 
Väl hemma så tog vi ett snabbt glas vin och snabbvila för att sedan hitta ett ställa att äta middag på vid hotellet. Gick till Galata Tower men då det var lördagkväll så var det inte lätt att hitta ett bord för 6 personer men till slut hittade vi ett ställe som Putte valde, vi var lite skeptiska men OK. Tyvärr så levde det inte upp till något. Putte och mamma tog en sallad som enligt uppgift var totalt smaklös, Emilys kyckling var kanske OK men min, Sara och Julias 6 platters var ett skämt:)))) Tur att vi hade sett ett Pizza-hut på vägen så vi köpte med oss två pizzor som brudarna smaskade i sig på rummet. Jag och Putte hade härligt umgänge med dem medans vi lagt lilla mamma till sängs efter en lång och händelserik dag! 
Emily bjöd på Kapten Morgan med cola - supergott:) 
Vi planerade också aktiviteter för födelsedagen som gick av stapeln på söndagen och då ska hon firas ordentligt med turkiska aktiviteter! 
#mycketbra
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0