All Helgona-helgen!

Jag är inte så mycket för särskilda högtider och nu står dubbelhelgen (som mamma kallar det) inför helgen och hon vill att vi ska umgås. Pers syster Brita ringde och hon hade planerat för att Rolf skulle få komma hem till dem på Allhelgonaafton och bjöd även oss. Det är så omtänksamt och jag får lite dåligt samvete över att inte jag planerar in samvaro med de som finns kvar i livet en sådan här helg men nu tänker jag i alla fall särskilt på pappa och har idag skickat ett kort till min faster med ett bidrag från oss till ljus på graven. Såna här gånger känns det ledsamt att han är begravd i Sandviken och det blir långt mellan gångerna som jag kan besöka graven men jag var där i somras och satte en fin bukett och ett vackert hjärta med en fin text! Han delar graven med de bästa och jag vet att älskade farmor Helga tar väl hand om honom, farfar och lille Ingemar som hon alltid gjort♥


Här kommer bilden på vår grav igen! Jag fick ett meddelande från en kusin till mig att ev så kan det finnas en sjukdom i vår släkt som heter Hemakromatos och när jag läste om den så är jag helt övertygad om att pappa hade den, för det är ju mycket mycket märkligt att han dog av levercirros endast 47 år gammal, t.o.m. hans läkare hade ansett det och mamma medger nu också att så mycket drack han inte att det borde ha gått den här vägen. Här kommer lite info till mig själv om sjukdomen;

Hemokromatos

Hemokromatos är en blodsjukdom som kan vara svår att upptäcka eftersom symtomen lätt misstolkas. Hos obehandlade individer kan sjukdomen leda till ökad risk för flera olika följdsjukdomar.Ärftlig hemokromatos är en sjukdom som innebär att järn upplagras i kroppen och ger skador på framförallt lever, men även bukspottkörtel, leder och hjärta till exempel. Symtom kan vara ledbesvär, onormal trötthet och gråaktig hudpigmentering.

Behandling mot denna sjukdom innebär att man kontinuerligt avlägsnar järnet från kroppen genom så kallad ”blodtappning”. Sjukdomen påträffas hos fler män än kvinnor, vilket delvis beror på att kvinnor automatiskt förlorar blod varje månad. Ju tidigare sjukdomen upptäcks desto bättre, helst innan individen har fått några symtom alls.

Bland européer är så kallad typ 1 hemokromatos den vanligaste typen av sjukdomen och beror främst på två kopior av en viss riskvariant (C282Y). Även en kopia av C282Y i kombination med H63D kan ge en mild form av järnupplagring. Ett fåtal av patienterna med hemokromatos saknar dock de två riskvarianter som testas här.

.................................................................................................................................................................

 
Ett Ljus för alla som finns på andra sidan men som lever kvar i våra ♥

Nu är ju Allhelgona så mycket mer än att tända ljus för de döda, det är ju värsta partyhelgen för ungdomar och lek med bus och godis för de små eller var det förra helgen som man gjorde det?? Jag har ingen aning men jag avslutar mitt inlägg om detta med en ganska talande bild; 



Igår var jag på IKSU och testade Aqua Zumba för första gången, det var väldigt väldigt kul och jag känner av det idag men vågen vägrar att röra sig nedåt och det gör mig besviken men det är som Per säger att jag får inte ge upp utan jag måste fortsätta att kämpa, så jag åker på Zumba ikväll och skakar lite höfter:)) Ska först ta ut mamsen på en tur till Ica Maxi....

Ville hjälpa min älskade Emy med lite fönsterputsning innan vintern och hon var egentligen ledig idag men nu så tog hon på sig att arbeta igen så vi får se om det blir tid över imorgon för lite städhjälp! Det går ju så fort om man hjälps åt! Tänkte ett tag att jag skulle ta mormor till hjälp och att vi två skulle åka till Emys lägenhet och överraska henne med en storstädning men kom sedan på att det inte var någon bra idé för det kan bli lite tokigt när mormodern är med, ni som känner henne förstår;))


Kommentarer
Postat av: m.

Älskade vän ... önskar Er en riktig myshelg ... här myser vi alla med Acro så världen har liksom stannat för oss ;)någon är mäkta stolt över namnvalet :) de fick en lurvig maskot :) pussåkram m.

2011-11-03 @ 22:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0