Påskkärring:)

Jag som alla andra gick ju påskkäring till påsken men jag kan inte komma ihåg att jag gjorde det så ofta i Sävar utan vi var nog som vanligt borta på även påsklovet men jag har mina bästa minnen från Lingbo där bästa faster Inga och Rune hade stuga. Jag vet att jag flera påsklov var där och Runes dotter Annika och jag gick påskkärring bland stugorna och en gång gick vi ända till Lingbo. Det var långt och vi fick massor med pengar och godis. Det jag minns är att vi skulle envisas med att sjunga den klassiska påsksången om Gullefjun och inte kunde vi den så bra så nu har jag i alla fall uppdaterat mig med versen här:)

Det var en kyckling som hette gullefjun
Han skulle ge sig ut på promenad
Och solen lyste och gräset lockade
Och hela välden var så hjärtans glad
Det fanns ett hål uti hönsgårdsnät
Där genom trippade med lätta fjät
Den lilla gullefjun med mjuka silkesdun
Och alla hönsen sa ka-ka ka-ka

Jag kommer också ihåg att bästa vännen Kajsa minsann kunde denna låt som ett rinnande vatten:)

Det är också så att jag egentligen inte gillar påsken - jag har egentligen inte förstått varför men när jag läste Alex Schulmans helt underbara bok " Skynda att älska " om sin relation till sin far så dök en mängd barndomsminnen upp som jag förträngt (jag kunde faktiskt inte sluta gråta när jag läst boken från pärm till pärm) .........och faktum är att pappa blev sjuk påskhelgen 1977 för att sedan lämna jordelivet den 7 maj och jag slås av att det kanske påverkat mig så starkt att jag undermedvetet förknippar påsken med sorg!! 

 Gullig påsk till alla // Kycklingmamman


Kommentarer
Postat av: Laptop Mormor

Så fint skrivet!! Jag blev så rörd av dina ord. Jag tror absolut att din negativa känsla inför påsk, har att göra med det som hände med din pappa. Du var ju så ung då. Sen så FÅR man gilla och ogilla saker och händelser. Alla är vi ju olika!! Jag hoppas ändå att du å de dina får en fin påsk!! Många Påskkramar från mej...

2010-04-02 @ 10:53:15
URL: http://metrobloggen.se/sibbe

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0